Szkolenie w SP 12

BB's playground odwiedził ostatnio Szkołę Podstawową nr 12 w Białymstoku. Przeprowadziłam tam szkolenie o temacie: 'Jak oceniać i motywować?' Motywowanie nie jest proste ale wiem po sobie, że zmotywowani uczniowie i nauczyciele pracują o wiele efektywniej i łatwiej. A zatem jak motywować? Odpowiedź podzieliłam na trzy.

Po pierwsze ważne są zainteresowania uczniów, ale i nauczycieli. Może uczniowie lubią muzykę, więc puśćmy ją w tle. A może interesują się piłką nożną, więc zagrajmy w ZGADNIJ KTO TO? z kartami piłkarzy, które chłopcy zbierają. Jeśli lubią robić zdjęcia, zorganizujmy sesję fotograficzną na lekcji i wykorzystajmy zdjęcia do lekcji o ubraniach czy częściach ciała. A nauczyciel, którego hobby to na przykład koszykówka, może wziąć do klasy piłkę i nałożyć koszykarską koszulkę, gdy tematem lekcji jest sport.
W zmotywowaniu uczniów do pracy pomagają wszelakie gry, które możecie zrobić lub wykorzystać te, które już macie. Może bierki? A może kręgle? O grach piszę tu dużo w cyklu ZRÓB SOBIE GRĘ. Tutaj jest o grze lego. A tutaj dowiecie się jak zrobić kręgle z Żółwiami Ninja. Moją ulubioną grą jest te właśnie domino, więc spójrzcie, jeśli macie ochotę. Najbardziej spodobała się wszystkim gra BANG. I ja ją lubię.
Krótkie i szybkie projekty również pomogą w zmotywowaniu. Puzzle są świetnym przykładem. Można je zrobić na przykład z patyczków. A jak? Zobaczycie tutaj i tutaj.

A jak oceniać, żeby nie zdemotywować?

Możesz wybrać ucznia miesiąca. A może macie ochotę na wybranie 4 pomocników zamiast jednego dyżurnego, żeby czuli się bardziej docenieni. Rozdawanie stempelków czy wręczanie medali też wydaje się prostym i ciekawym pomysłem.

Nauczycielki, obecne na szkoleniu, też zrobiły medale osobie siedzącej obok. Był medal za uśmiech, za wyręczanie w obowiązkach i medal za wyrazistość.

Ja byłam zadowolona ze szkolenia, a w szczególności dlatego, że nie tylko ja miałam ciekawe pomysły, które się uczestniczkom podobały, ale też i one mnie nieźle zainspirowały. Cel osiągnięty. Czekam na więcej! :)